Evy wint Vrijheidspaswedstrijd

Gepubliceerd op: 9 juli 2024 08:44

De 10-jarige Evy van obs ‘t Rastholt is de winnaar van de vrijheidspaswedstrijd van de Bibliotheek Hoogeveen. Haar tekening komt op het nieuwe bibliotheekpasje te staan.

Op 8 juli werden zij en haar klas verrast door directeur Roy de Witte, die niet alleen het nieuwe pasje aan Evy overhandigde, maar ook de hele klas trakteerde op iets lekkers. Evy zelf was verrast door haar overwinning: “Ik kan goed bijen tekenen en hou heel veel van de natuur. Ik vind dat allebei goed bij vrijheid passen. Ik had echt niet verwacht dat ik zou winnen!”

De Vrijheidspaswedstrijd

De Vrijheidspaswedstrijd werd georganiseerd ter ere van de viering van 80 jaar bevrijding van Hoogeveen, die volgend jaar plaatsvindt. Alle basisscholen in de gemeente Hoogeveen werden uitgenodigd om een nieuw bibliotheekpasje te ontwerpen met als thema ‘vrijheid’. Deze wedstrijd moedigde de jonge generatie aan om na te denken over wat vrijheid voor hen betekent en dit creatief uit te drukken.

Er werden maar liefst 200 inzendingen ontvangen, variërend van kleurrijke regenbogen tot auto’s en vakanties. De jury stond voor een moeilijke taak, maar Evy’s kunstwerk sprong eruit door de mooie kleuren en verbeeldingskracht. Een medewerkster van van de Bibliotheek Hoogeveen beschreef de tekening als volgt: “Je voélt de rust en vrede door de fladderende insecten en het zichtbaar maken van het zomerbriesje. We denken dat voor veel mensen, jong en oud, dit inderdaad ultieme vrijheid is. En hoe leuk is het dat het logo van Hoogeveen, (Maya) de bij, nu ook op het pasje staat.”

Toekomstplannen voor de 200 tekeningen

Dat 200 leerlingen hebben meegedaan is al iets om te vieren. Voor deze kunstenaars wordt een speciale zomervakantieactie in de Bibliotheek georganiseerd. De 200 tekeningen liggen verstopt in de Bibliotheek. Kinderen die hun eigen pasje vinden en kunnen aantonen dat zij de kunstenaar zijn, worden beloond met een ijsje.

Meer informatie over de spelregels is binnenkort te vinden op de website en socials van de Bibliotheek. De zomervakantieactie loopt van 22 juli tot en met 30 augustus.

In totaal zijn er 3.000 bibliotheekpasjes besteld met Evy’s tekening. Hiermee wordt Evy de opvolger van Van Gogh, die lange tijd op het pasje heeft gestaan.