Hoogeveen en omstreken in het oorlogsjaar 1944

Zaterdag 26 oktober 2024, van 13:30 tot 14:30

Oorlog, en Hoogeveen zat er middenin. Wat gebeurde er 80 jaar geleden, eind 1944?

Nederland maakt zich op voor de bevrijdingsfeesten. Het wordt vaak over het hoofd gezien dat sommige delen van ons land nog door de zwaarste periode heen moesten komen.

Was de terreur van de bezetters daarvoor nog voor een kleine groep, na de Slag om Arnhem werd bijvoorbeeld de hele gemeente Hoogeveen onder grote druk gezet.

De Stichting Levende Geschiedenis Drenthe, de Historische Kring Hoogeveen, de Stichting Cultuurfilms Drenthe en de Stichting Informatiecentrum Geschiedenis Hoogeveen e.o. en de Bibliotheek Hoogeveen nodigen iedereen uit om zaterdagmiddag 26 oktober naar de Bibliotheek te komen, om samen stil te staan bij wat er 80 jaar geleden zich allemaal heeft afgespeeld in onze omgeving.

We staan stil bij de doden van de treinbeschieting, van 5 augustus 1944 en ronden af zo rond december dat jaar. Tussendoor kijken we naar de indrukwekkende documentaire over Johannes Post.

Welkom!

Je bent welkom vanaf 13.00 uur voor de inloop. We beginnen om 13.30 uur. Wie wil weten waar we 10 en 11 april 1945 van bevrijd zijn, krijgt dan een mooie ondergrond.

Foto: Het bevrijdingsmonument, met de namen van de eenheden van onze bevrijders, in het plantsoen voor het Raadhuis.