De Week van Lezen en Schrijven

Zondag 8 september 2024 t/m zondag 15 september 2024

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of een smartphone. Dat heeft veel gevolgen. Een baan vinden, gezond leven en grip hebben op je geldzaken is dan lastiger.

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven roepen we, samen met onze partners, iedereen op om in actie te komen. Zodat meer mensen de kans krijgen om te leren lezen en schrijven. Dat is belangrijk, want onze samenleving wordt sterker als iedereen kan meedoen.

Diverse activiteiten

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven organiseren we verschillende activiteiten. Onder andere:

Lees & Schrijftafel

Wanneer je de Nederlandse taal aan het leren bent óf een ander daarbij helpt, heb je goed les- en oefenmateriaal nodig. Tijdens de Week van Lezen & Schrijven vind je een Lees & Schrijftafel in de Bibliotheek. Op deze thematafels vind je materialen die je kunt gebruiken om Nederlands te leren of te oefenen. Ook vind je hier meer informatie over de oefenmogelijkheden in de Bibliotheek.

Internetworkshop Importeren van foto's van smartphone, USB-stick of SD-kaart

Ben je op vakantie geweest of heb je prachtige foto's van je (klein)kinderen? Staan deze foto's op je telefoon, USB-stick of SD-kaart maar wil je ze bewaren op de laptop in je mappen?  Tijdens deze gratis workshop wordt er uitgelegd hoe je dit kunt doen. Je leert welke stappen je moet zetten en wat een veilige manier is om de foto's op te slaan. Lees hier meer over de workshop.

Oefenplein

Wil je handiger worden met je tablet of telefoon? Of wil je graag oefenen met taal en rekenen in dagelijkse situaties? Dan ben je van harte welkom bij het Oefenplein!

Bij het Oefenplein kun je zelf kiezen wat je wilt leren. Misschien wil je oefenen met online bankieren of routes plannen met je telefoon? Of wil je ontdekken hoe je veilig op internet kunt zoeken? Ook voor het oefenen met Taal zijn er veel mogelijkheden. Ervaren begeleiders staan voor je klaar om je op weg te helpen.Je kunt gratis gebruik maken van het Oefenplein en je hoeft niet lid te zijn van de Bibliotheek.

Het Oefenplein is open op inloop, elke maandag en woensdag van 14.00 tot 16.00 uur.